پارسی English (UK) 

ترمه حسینی - رنگ آمیزی ترمه

راز جذابیت و زیبائی ترمه‌های ایرانی در تاثیر رنگ و نقش بته جقه در ترمه است.  رنگها نیروها و انرژیهای تابناکی هستند که ناخودآگاه به صورت مثبت یا منفی بر ما اثر می‌گذارند.  تنها کسانی که عاشق رنگ هستند زیبائی و حضور دائمی آنها را قبول دارند.  وقتی مردم از هماهنگی رنگ صحبت می کنند در واقع اثر کنار هم قرار گرفتن دو یا سه رنگ را مورد ارزیابی قرار می دهند.  هماهنگی در یک اثر هنری نتیجه تعادل و تقارن نیروهاست.  هماهنگی و رنگ را "ویلهم استوالد" نیز مورد بحث قرار داده است.  او در کتاب "اصول رنگ" خود می‌نویسد: تجربه به ما می‌آموزد که مجموعه‌های معینی از رنگ‌های مختلف خوشایندند و مجموعه‌هایی ناخوشایند یا بی تفاوت.  این سوال پیش می‌آید که چه چیزی این تاثیر را معین می‌کند؟ جواب چنین است: آن رنگ‌هایی خوشایندند که در میان آنها روابط منظمی وجود دارد.  بدون این رابطه منظم تاثیر آنها ناخوشایند یا بی‌تفاوت خواهد بود.  گروهی از رنگ‌ها را که تاثیر آنها خوشایند است هماهنگ می‌نامیم.  بنابراین می‌توانیم ادعا کنیم که‌هارمونی مساوی است با نظم.  در میان آثار هنری که از دوران گذشته برای ما به یادگار مانده است شاید بیشترین تاثیر رنگ را در آثار نقاشی‌های ایرانی بتوان یافت و پس از آن دستباف‌های این سرزمین را به عنوان کامل‌ترین آثاری که رنگ در آنها به وفور و با شجاعت به کار برده شده بتوان معرفی کرد.  جایگاه رنگ در ترمه و تاثیری که این عنصر بصری در زیباسازی رمزآلود و پرطراوت آن دارد آنقدر زیاد است که به راحتی نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.  به کارگیری رنگهای گوناگون و پرتنوع و گاهی تضاد رنگی در آن و استفاده از مکمل‌ها در جاهای مناسب سبب پیدایش فضایی بس عمیق و پررمز و راز شده است.  خلوص و پاکی رنگ‌های اصلی و ناب بازگوی این مساله است که هنرمند ایرانی و کشمیری به اثر هنری خود به عنوان یک ترکیب بندی رنگی نگاه می کرده است و گاه با ترکیب نسبتا ساده‌ای از دو یا سه رنگ صفحه رنگین بی‌حد و مرزی را با هیجان زیاد می‌آفریده است.  گاه در یک نقش از پارچه ترمه دو یا سه درجه رنگی از یک رنگ واحد در کنار هم قرار گرفته‌اند و این نه تنها در زیبا ساختن اثر بلکه به طور مستقل نیز تحسین‌برانگیز است.

بافندگان در انتخاب و تنظیم رنگ‌ها اهداف دیگری همچون القای حس و حالت را نیز دنبال کرده‌اند.  کنارهم گذاشتن رنگ‌های پرتحرک اما هماهنگ و یا حتی به صورت پراکنده و ناگهانی در مکان‌های مختلف زیبائی چشم‌نوازی را می‌آفریند که نمونه آن را حتی در آثار نقاشان ایرانی هم می‌بینیم که هر رنگ مفهوم خاصی را در ذهن بیننده آن به تصویر می‌کشد.  انتخاب طیف رنگ‌های سورمه‌ای و آب تیره و گنجاندن قرمزهای تیره در لابلای آن در آن عواطف لطیف عاشقانه و گاه تیرگی شب را القا می‌کند.  ترکیب رنگ‌های قرمز نارنجی بنفش و زرد احساسات بیننده را به اوج می‌رساند و رنگهای آبی نیلگون، نباتی، زرد و یا طلائی روشنائی روز و قرار گرفتن در طبیعت را تجسم می‌کند.

چنین فضای فوق‌العاده‌ای با طیف رنگین کمانی مانند آئینه ای است که روح در آن رویای خیالی خود را در محیطی بسیار دل‌انگیز می‌بیند.  رعایت‌ هارمونی رنگ‌ها و گاه استفاده از رنگهای گرم و سرد و بالعکس در ترمه، پرایش فطری انسان به زیبایی را تحریک و او را غرق در تصورات زیبا می‌کند.  در بعضی از ترمه‌ها به خصوص ترمه‌هایی با نقوش راه راه گاه در راه‌ها نقوش تکرار شده‌اند.  اما تغییر رنگ‌ها در آنان با چنان مهارتی صورت گرفته که اثری مستقل و جدا می‌سازد و گاهی انسان پس از کمی تامل پی به تشابه نقوش می‌برد.  همچنین در این ترمه‌های راه راه احساس می‌شود تغییر رنگ‌ها با نقوش یکسان از نظر هنرمند با ذوق نشان‌دهنده حالات نمادینی است که در ساعات متفاوت شبانه روز وجود دارد.  به کاربردن قلم‌گیری در اطراف نقوش گیاهی و گاهی حیوانی با رنگهای متفاوت از زمینه با کنتراست زیاد نشان‌دهنده جدا بودن و برجستگی نقوش از سطح پارچه است.  پراکندگی رنگها در سطح پارچه ترمه آنقدر حساب شده و دقیق است که هرگز چشم را در نقطه‌ای متمرکز نمی‌کند و چشم همراه با رنگ‌ها به سمت بالا حرکت می‌کند.  اگر کمی دقت کنیم تمام رنگ‌های به کار رفته در این نقوش را در طبیعت اطرافمان خواهیم دید.  عده کمی از انسان‌ها که قادر به ادراک این رنگ‌ها ی زیبا و ناب می‌باشند که هنرمند بافنده این ترمه‌ها جزء آنهاست.  قرار دادن رنگ‌های زمینه در بین اجزاء نقوش به ویژه نقش سرو شاید بیانگر نوری باشد که از میان شاخ و برگها عبور کرده است.  درهر حال تمام رنگهای زیبای به کار رفته در ترمه و نقوش آن انسان را نه وارد زمان خاصی از شبانه روز می‌کند ونه از آن خارج می‌کند.  تمام این رنگ‌ها بازگوکننده زمانی است که همیشه وجود دارد.  شاید علت ماندگاری آنها و تلاشی که در حفظ همین رنگها بر این پارچه می‌شود همان احساس خلاء است که از مشاهده آنها و ارزیابی رنگهای آن به بیننده دست می‌دهد.  به طور قطع یکی از رموز زیبائی این رنگها آن است که تمام رنگهای به کار رفته از دل طبیعت گرفته شده‌اند.  با این تفاسیر رنگ‌ها اثر خود را تا جای ممکن بر ذهن انسان می‌گذارند مانند لحظه‌ای که از یک منظره طبیعی لذت می‌بریم.  هماهنگی و یکنواختی طبیعی که در رنگ‌های متضاد بسیاری از ترمه‌ها مشاهده می‌گردد بیشتر به خاطر اختلاف ضخامت تارو پود این ترمه‌هاست.  این اختلاف ضخامت و رد کردن پود از روی چند تار و از زیر تعداد کمتری تار مجاور به طور تکرار خطهای اریبی را سرتاسر ترمه ایجاد می‌کند و به دلیل اینکه رنگ زمینه این نقوش اریب همان رنگ تار بوده و در تمام ترمه رنگ تارها یکسان است، رنگ‌هایی که به چشم می‌خورد مخلوطی از رنگ تارو پود بوده و بیننده ناخودآگاه وجه مشترک و هماهنگی بین رنگ‌ها را احساس می‌کند.  بافنده ترمه معمولا برای خلق اثر بدیع خود از 5تا 8رنگ استفاده می‌کرد.  با این وجود ترمه اکثرا با 4رنگ بافته می‌شد.  رنگ‌هایی که بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت سفید و سورمه‌ای بود که جزء نوع اعلی ترمه نیز محسوب می‌شده است.  همچنین رنگ زمینه ترمه باتوجه به طرح آن و نوع ترمه ای که قرار بود بافته شود متفاوت بود.  مثلا نوعی شال یزدی هست که دارای زمینه سفید است یا طرحی به نام اژدر که با زمینه مشکی بافته می‌شده است.

 

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی

تماس با ما

  • کارخانه: یزد - شهرک صنعتی - فاز3 - شرکت ترمه حسینی یزد
  • دفتر مرکزی: یزد - خیابان امام - کوچه شهیدان حسینیان
  • تلفن کارخانه: 31~37275630 035
  • تلفن مدیریت: 37275632 035
  • تلفن دفتر: 6~36207425 035
  • info [at] hosseinitermeh.ir

پیوستن به جامعه مجازی

حاضرین در سایت

ما 10 مهمان و no اعضا آنلاین داریم

نحوه سفارش

 

راهنمای سفارش و خرید محصولات شرکت ترمه حسینی یزد

  • با توجه به شرایط موجود، ثبت سفارش و خرید اینترنتی شرکت ترمه حسینی یزد موقتا غیرفعال شده است لذا برای ثبت سفارش روزهای پنجشنبه از ساعت 7 الی 15 با یکی از شماره های 31 – 7275630 (0351) داخلی یک، تماس حاصل نمایید.

 

Template Settings

Color

For each color, the params below will be given default values
Yellow Green Gem Oranges Purple Pink

Body

Background Color
Text Color
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction
Scroll to top